۱۳۸۸ تیر ۴, پنجشنبه


پری دریا
موجودی افسانه ای مؤنس زیبا که در اعماق دریا زندگی می کند نصف بدن آن به شکل انسان و نصف دیگر آن ماهی . عاشق و هواخواه جاشوان و ناخداهای زبده و معروف می شد .
بپ دریا
حیوانی اعظیم الجسه به شکل و شمایل انسان داری دو دست ودو پا و چهار انگشت است. فاقد انگشت شصت میباشد!دارای قدرت و قوی است .هراز گاهی از اعماق دریا بیرون می آید و جاشوان و دریانوردان را طعمه خو د می کند.
ملمداس
زنی زیبا رو فریبنده همراه با بوی خوش که در جزیره مردان را فریب می دهد و به هنگام هم خوابی بوسیله داس که به بغل پا داشته بدن مردان را قطع می کرد.
قضا بلا
به هنگام شیوء بیماری در جزیره گوسفند سیاه و پیشانی سفیدی را به تمام منزل اهل جزیره می برند و اعتقاد بر این بوده که امراض به بدن گوسفند منتقل می گردد و گوشت گوسفند قابل خوردن نبوده و آن رابه دریا می ریختند.
قبله دعا
به دلیل نباریدن باران و قحطی دریا کمبود میگو و ماهی مردم جزیره مردی با خدا پاک و درستکار در حالی که قرآن بر سر می گیرد به طرف زیارت خضر نبی (ع) کنار دریا میروند و با کشتن گاو یا گوسفند و دادن غذا به اهل جزیره نذر خود را ادا می کنند که باران ببارد.
زار
برای اولین بار زار توسط جاشوئی بنام بابا صالح از عدن ( افریقا ) که به علت کار در لنجه ها به جزیره می آید درمان اهل حوا و مرض های روحی روانی را همراه با موسیقی شاد و داروهای گیاهی از قبیل کندر،گشته ؛...و مالش بدن بوسیله روغن مخصوص و خواندن اشعار و ابیات با ریتم و موزون خاص خود که به تعداد روزهای سال یعنی 365 روز ریتم و اشعار بوده و معتقد بودند که 365 نوع زار وجود دارد.
چهاردهمی
14 ماه صفر هر سال جمعی از زنان و دختران جزیره در منزل شخصی بدور هم جمع میشوند. برای شناختن طالع و بخت خود انگشتر و النگو به درون کوزهای می اندازند دختر باکره ای آن را همراه اشعار و ابیات جمع حاضر از کوزه بیرون میاورد و بخت وطالع خود را پیدا می کند.
نویسنده عبدالرسول دریاپیما

0 نظرات:

ارسال یک نظر